Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

ΕΘΝΙΚΑ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ:ΣΤΟ ΣΦΥΡΙ ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ-ΤΤ-ΕΥΑΘ

IΕΝΙΑΙΟ ΜΕΤΩΠΟ ΤΩΡΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ
Ξεπούλημα άρον άρον και με αποδοχή των όρων της Gazrom, με μείωση του ύψους της εγγυητικής στο 10% επί του τμήματοςαπό 20% που ήταν πριν,«κλειδώνει», όπως όλα δείχνουν, η συμφωνία για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ. Η κυβέρνηση φέρεται να έχει έρθει σε συμφωνία με την Gazprom για τη ΔΕΠΑ, ενώ ο ΔΕΣΦΑ είναι πολύ πιθανό να καταλήξει στην αζερική Socar.
Σύμφωνα με πληροφορίες , ο επικεφαλής της ρωσικής Gazprom Αλεξέι Μίλερ κατά την τελευταία επίσκεψή του στην Αθήνα -την τρίτη συνολικά τους τελευταίους μήνες- φέρεται να κατέληξε σε συμφωνία με τον πρωθυπουργό και ικανοποίησε τα αιτήματα της εταιρείας, ώστε αυτή με τη σειρά της να υποβάλει δεσμευτική προσφορά που να μην απέχει πολύ από την αρχική (900 εκατ. ευρώ για τη ΔΕΠΑ).

  

Σε περίπτωση, πάντως, που λόγω αντιρρήσεων της Κομισιόν, μπει φραγμός στα σχέδια της Gazprom, ο ρωσικός παράγοντας έχει την εναλλακτική λύση της Sintez, η οποία είχε καταθέσει προσφορά ύψους 1,8 δισ. ευρώ για τη ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ μαζί.
 Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, είναι πιθανό να καταλήξει στα χζέρια της αζερικής Socar, που στο αρχικό στάδιο του διαγωνισμού είχε προσφέρει περί τα 450 εκατ. ευρώ.
Η προθεσμία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον όμιλο ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ έληγε στις 29 Μαΐου, ωστόσο νέα παράταση έως τις 10 Ιουνίου για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών εξαγοράς της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ ύστερα από πολύωρη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου την Παρασκευή, κατά την οποία επίσης αποφασίστηκε η μείωση της εγγυητικής επιστολής, καθώς και η κάλυψη μέρους των χρεών που έχουν οι ιδιώτες προς τη ΔΕΠΑ, κάνοντας έτσι δεκτούς τους βασικούς όρους που έθεσε η Gazprom για να καταθέσει προσφορά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος της εγγυητικής μειώθηκε στο 10% επί του τμήματος από 20%που ήταν πριν, ενώ σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μπλοκάρει την εξαγορά, τότε η εγγυητική θα επιστραφεί στη Gazprom και δεν θα καταπέσει υπέρ του ελληνικού δημοσίου, όπως προβλεπόταν αρχικά. Παράλληλα, αν ως τις 31 Δεκεμβρίου 2015 εξακολουθήσουν να υφίστανται οφειλές των ιδιωτών προς τη ΔΕΠΑ μέχρι του ποσού των 180 εκατ. ευρώ, τότε το ΤΑΙΠΕΔ αναλαμβάνει την υποχρέωση να επιστρέψει το ποσό στην εταιρεία. Μέρος του ποσού, κατά το μερίδιο που αναλογεί, θα καλυφθεί από τον έτερο μέτοχο της ΔΕΠΑ, τον όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων, τα οποία κατέχουν το 35% των μετοχών της εταιρείας και έχουν διαθέσει το μερίδιό τους προς πώληση μαζί με το μερίδιο του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρουν έγκυρες πηγές.
Οι νέοι όροι θα αποτυπωθούν στη «Συμφωνία Αγοράς και Πώλησης» (purchase and sale agreement), την οποία θα αποστείλει άμεσα το ΤΑΙΠΕΔ στους τρεις υποψηφίους, τη Gazprom, τον ρωσικό όμιλο Sintez, που δραστηριοποιείται στον διαγωνισμό μέσω της θυγατρικής Negusneft, και την «Μ&Μ Gas» κοινή εταιρεία των ομίλων Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη.
ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ
Στον πρώτο γύρο, η Gazprom είχε προσφέρει ενδεικτικό τίμημα για τη ΔΕΠΑ γύρω στα 900 εκατ. ευρώ. Η Μ&Μ φέρεται να προσέφερε γύρω στα 500 εκατ. ευρώ, ενώ η Sintez, που ανήκει στον Ρώσο μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ, για ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ πρόσφερε περί το 1,9 δισ. ευρώ. Η Sintez, η οποία από πολλά δυτικά μέσα ενημέρωσης θεωρείται κάτι σαν μπαλαντέρ για λογαριασμό της Gazprom, μπορεί να καταθέσει τώρα ξεχωριστές προσφορές για κάθε εταιρεία.
Οι κατευθύνσεις για την τροποποίηση των όρων της συμφωνίας αγοράς και πώλησης έκλεισαν την περασμένη εβδομάδα μετά τη συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Gazprom Αλεξέι Μίλερ. Οι Ρώσοι ανησυχούν ιδιαίτερα για το ενδεχόμενο οι Βρυξέλλες να μπλοκάρουν την εξαγορά και είχαν από τον Μάρτιο, κατά την πρώτη συνάντηση Μίλερ-Σαμαρά, θέσει το ζήτημα σε συνδυασμό με τις οφειλές τρίτων προς τη ΔΕΠΑ.
Οι Βρυξέλλες, που όπως και η Ουάσιγκτον δεν είχαν κρύψει τη δυσφορία τους για το ενδεχόμενο να περάσουν η ΔΕΠΑ και ο ΔΕΣΦΑ σε ρωσικό έλεγχο, διερευνούν από το φθινόπωρο του 2012 τη Gazpom για παραβίαση των όρων ανταγωνισμού της Ε.Ε. Εξάλλου, κεντρική ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε. είναι η μείωση της εξάρτησης από τη Ρωσία, μέσω εναλλακτικών πηγών και διαδρομών εφοδιασμού ενεργειακών πόρων. Την ίδια πολιτική στηρίζουν και οι ΗΠΑ.
Ωστόσο, αμερικανικές εταιρείες δεν προσήλθαν στον διαγωνισμό, ενώ οι ευρωπαϊκές αποσύρθηκαν στη δεύτερη φάση, χωρίς να καταθέσουν καν ενδεικτικές προσφορές. Ετσι, ο διαγωνισμός κατέληξε ουσιαστικά μία ενδο-ρωσική υπόθεση, με εξαίρεση την παρουσία της κρατικής εταιρείας αερίου του Αζερμπαϊτζάν, Socar, η οποία κατέθεσε πρόταση για τον ΔΕΣΦΑ. Υποψήφιοι για την εταιρεία είναι επίσης η Sintez και η κατασκευαστική «Τέρνα» σε συνεργασία με το τσέχικο fund ΡΡF.
Δεδομένων των συνθηκών, το Μέγαρο Μαξίμου μοιάζει να θεωρεί το δίδυμο Gazprom για τη ΔΕΠΑ και Socar για τον ΔΕΣΦΑ σαν τη καλύτερη λύση. Κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι η παρουσία των Αζέρων μπορεί να εξισορροπήσει τις όποιες αντιδράσεις. Το Αζερμπαϊτζάν στηρίζεται εδώ και χρόνια τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την Ε.Ε. ως η εναλλακτική πηγή ενεργειακής τροφοδοσίας της Ευρώπης και παρότι φιλοαμερικανική, η κυβέρνηση του Μπακού καταφέρνει να διατηρεί λειτουργικές σχέσεις με τη Μόσχα.
Αζερμπαϊτζάν 
Η πρόσφατη επίσκεψη Σαμαρά στο Αζερμπαϊτζάν εκτιμάται ότι αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον της Socar για τον ΔΕΣΦΑ, που φαινόταν να έχει ατονήσει τους προηγούμενους μήνες. Η Socar παίζει κομβικό ρόλο και στην επιλογή του νέου αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που ενδιαφέρει άμεσα τη χώρα μας, αφού το ένα από τα δύο έργα που διαγωνίζεται για το χρίσμα, ο αγωγός ΤΑΡ, θα διέρχεται από ελληνικό έδαφος, προκειμένου μέσω Αλβανίας να καταλήξει στην Ιταλία. Το άλλο σχήμα, ο αγωγός Nabucco West, παρακάμπτει πλήρως την Ελλάδα, αφού θα ξεκινά από τα τουρκο-βουλγαρικά σύνορα με προορισμό την Αυστρία. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν ως τα τέλη Ιουνίου.
ΠΡΟΣ ΠΩΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟ ΚΑΙ Η PROTON BANK!!
Την Πωλήση του Νέου Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου και της Νέας Proton Bank επιχειρεί το ΤΧΣ σε επενδυτές από το διεθνές επενδυτικό περιβάλλον και την Ελλάδα
Καταληκτική ημερομηνία για την πιθανή εξεύρεση ενδιαφερόμενων επενδυτών για την εξαγορά των δύο μη συστημικών τραπεζών είναι η 15η Ιουλίου 2013, σύμφωνα με το νέο μνημόνιο.
Σε περίπτωση κατά την οποία δεν καταστούν δυνατές οι πωλήσεις του Νέου ΤΤ και της Νέας Proton Bank, θα εξεταστεί από τις αρμόδιες αρχές ποια συστημική τράπεζα θα μπορούσε να απορροφήσει την κάθε μία από τις δύο τράπεζες ή και τις δύο μαζί. Επιθυμία της τρόικας και της κυβέρνησης είναι οι δύο μη συστημικές τράπεζες να παραμείνουν στον ιδιωτικό τομέα, όπως αυτό αποτυπώνεται στο μνημόνιο.
Σύμφωνα με το μνημόνιο, το Νέο ΤΤ υλοποιεί ενέργειες με τις οποίες εκτιμάται ότι θα γίνει πιο ελκυστικό για τους επενδυτές που είναι και δυνητικοί αγοραστές. Η κατεύθυνση των ενεργειών που γίνονται είναι προς τη μείωση του κόστους λειτουργίας του, οι οποίες περιλαμβάνουν και τη μείωση των εργαζόμενων που απασχολούνται στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, όπως και η αναδιάρθρωση του δανειακού του χαρτοφυλακίου.
Η Νέα Proton Bank έλαβε από τις ελληνικές αρχές και την τρόικα παράταση για τη λύση που αφορά το μέλλον της τράπεζας, προκειμένου να δοθεί ικανός χρόνος για να διενεργηθεί ανοικτή διαδικασία προσφοράς για την τράπεζα, από Ελληνες και διεθνείς δυνητικούς επενδυτές. Ειδικότερα, από το τέλος Μαΐου που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες, μετατέθηκε στις 15 Ιουλίου 2013.
Στο μνημόνιο αναφέρεται επίσης ότι για την αντιμετώπιση όλων των υπόλοιπων μη συστημικών τραπεζών το χρονοδιάγραμμα δεν αλλάζει και παραμένει το τέλος Ιουνίου 2013. Οπως και σε κάθε άλλη περίπτωση, η Τράπεζα της Ελλάδος θα λάβει τα απαιτούμενα μέτρα εφόσον οι μη συστημικές τράπεζες δεν έχουν καταφέρει να πραγματοποιήσουν τις αυξήσεις κεφαλαίου που θα βελτιώσουν τους δείκτες κεφαλαίων τους τουλάχιστον στα ελάχιστα επίπεδα που έχουν τεθεί, δηλαδή εφόσον δεν επιτύχουν το 9% στον δείκτη κυρίων βασικών ιδίων κεφαλαίων.
Σε αυτήν την περίπτωση, η Τράπεζα της Ελλάδος σε συνεργασία με το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα σταθμίσει όλες τις εναλλακτικές που υπάρχουν για τις τράπεζες αυτές με γνώμονα την ελαχιστοποίηση του κόστους στον Ελληνα φορολογούμενο, το οποίο συμπεριλαμβάνει και την απορρόφησή τους από μία από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες.
Μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου, η Τράπεζα της Ελλάδος θα έχει εναρμονίσει το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο της χώρας μας με το ευρωπαϊκό όσον αφορά στις συνεταιριστικές τράπεζες, επισημαίνεται στο μνημόνιο.
ΠΩΛΗΣΗ ΕΥΑΘ : ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΟΥ ΚΑΙΕΙ...
Η ΕΥΑΘ παρέχει ένα δημόσιο αγαθό: το νερό -και μάλιστα κατ’ αποκλειστικότητα, αφού δεν υπάρχει (και δεν πρόκειται να υπάρξει) εναλλακτικός πάροχος, όπως συμβαίνει στην περίπτωση των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας. Η διαφορά αυτή είναι κεφαλαιώδους σημασίας, καθώς ακόμη και οι πλέον ένθερμοι υποστηρικτές των ιδιωτικοποιήσεων είναι περισσότερο επιφυλακτικοί με την περίπτωση του νερού.
Αυτό, εξάλλου, αποτυπώθηκε και σε έρευνα κοινής γνώμης που διενεργήθηκε κατά το πρόσφατο παρελθόν, για λογαριασμό του Ταμείου για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
ΒΟΛΕΣ ΠΑΝΤΑΧΟΘΕΝ
Δεν είναι όμως μόνον όσοι απλώς έχουν επιφυλάξεις: η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της ΕΥΑΘ έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις, τόσο από κινήσεις πολιτών όσο και από φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Ήδη, απόφαση κατά της ιδιωτικοποίησης του νερού και υπέρ της «δημοτικοποίησης» τής ΕΥΑΘέλαβε η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ), η οποία ζητεί νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας διαδημοτικής εταιρείας ή ανώνυμης εταιρείας με μετόχους τους δήμους, που θα αναλάβει τη διαχείριση της ύδρευσης και της αποχέτευσης.
Έχουμε το καλύτερο νερό σε όλη την Ευρώπη! Παρά τα προβλήματα παλαιότητας των δικτύων υδρευσης, η ποιότητα του νερού στη χώρα μας θεωρείται κορυφαία”, σύμφωνα με τον τεχνικό της Ένωσης Δημοτικών Επιχειρήσεων Υδρευσης' Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ), Ανδρέα Αγγελάκη, που μίλησε σε ενημερωτική συνάντηση στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Συμμαχία για το νερό”.
Στο μεταξύ εντός της εβδομάδας περνάει στην Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας ο συντονισμός για τη διενέργεια δημοχηφίσματος σχετικά με την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΔΑΘ.
ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ 4 «ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ»
Τέσσερις μη δεσμευτικές προτάσεις κατατέθηκαν τη Μεγάλη Δευτέρα για το 51% της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ ΑΕ). Σημειωτέον ότι στην πρώτη φάση του διαγωνισμού θα εξεταστεί το κατά πόσον οι ενδιαφερόμενοι πληρούν τα απαιτούμενα τεχνικά και χρηματοοικονομικά κριτήρια, ενώ όσοι κριθεί ότι πληρούν τις προϋποθέσεις θα περάσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, αποκτώντας πρόσβαση στα στοιχεία της ΕΥΑΘ, για να ακολουθήσει η υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Βασικός όρος που έθεσε το ΤΑΙΠΕΔ είναι τα επιχειρηματικά σχήματα που ενδιαφέρθηκαν να υποβάλουν προσφορές να περιλαμβάνουν ως βασικό εταίρο (leader) εταιρεία με εμπειρία την τελευταία τριετία στη διαχείριση νερού, σε πόλεις με πληθυσμό τουλάχιστον 500.000 κατοίκων.
Στο πλαίσιο αυτό, ενδιαφέρον εκδήλωσαν τα εξής σχήματα:
01. Η γαλλική Suez Environment (leader), από κοινού με την Άκτωρ (partner) του ομίλου Ελλάκτωρ. Η Suez είναι ήδη μέτοχος στην ΕΥΑΘ ΑΕ με ποσοστό 5%.
02. Η Γ. Αποστολόπουλος Εταιρεία Συμμετοχών και η ισραηλινή εταιρεία Mekorot Israel National Water Co (leaders), σε κοινό σχήμα με την ισπανική Aqualia, την κορεατική LG Hitachi, τη ΓΕΚ Τέρνα και την ισραηλινή ΜΙΥΑ (partners).
03. Ο ομογενής επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης, ο οποίος φέρεται να ζήτησε δίμηνη παράταση, προκειμένου να εξασφαλίσει τη συνεργασία εταιρείας του κλάδου ύδρευσης.
04. Η «Κίνηση 136», μια πρωτοβουλία πολιτών που προτείνει την κοινωνική διαχείριση τής ΕΥΑΘ, μέσω κοινωνικών συνεταιρισμών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.