Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ ΚΑΙ ΒΑΡΒΑΡΟΤΗΤΑΣ

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ
Μόνο ως «δολοφονικό» σχέδιο κατεδάφισης της ελληνικής κοινωνίας βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μπορεί να χαρακτηριστεί ο προϋπολογισμός του 2013 και το επικαιροποιημένο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Τα συνολικά μέτρα, ύψους 18,9 δις ευρώ (!) δεν έχουν προηγούμενο, όχι μόνο για την μεταπολεμική ιστορία της χώρας αλλά και για την μεταπολεμική ιστορία του λεγόμενου δυτικού κόσμου.

Η συνολική απώλεια του ΑΕΠ θα είναι 24,5% σε 6 χρόνια σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, η ύφεση 4,5% και ανεργία στο 22,8% το 2013. Όμως, μόνο και μόνο από το ποσοστό της ανεργίας που προβλέπεται μπορούμε να συμπεράνουμε ότι – εκτός των άλλων – ο προϋπολογισμός του 2013 βρίσκεται κυριολεκτικά «στον αέρα». Η πρόβλεψη τουΙΝΕ-ΓΣΕΕ για πραγματική ανεργία 34% το 2013 καταδεικνύει ότι και η ύφεση θα είναι μεγαλύτερη και ότι οι στόχοι του προϋπολογισμού είναι παντελώς ανέφικτοι. Μια διαφορά της εκτίμησης του ποσοστού ανεργίας άνω των 11 μονάδων (34-22,8) καθιστά μαθηματικά βέβαιο τον εκτροχιασμό της εκτέλεσης του προϋπολογισμού, αφού θα «βυθιστούν» τα δημόσια έσοδα και θα βρεθούν εκτός στόχων οι δαπάνες.
Αναλυτικότερα, τα μέτρα της τετραετίας 2013-2016 είναι 18,9 δις ευρώ. Από αυτά τα 9,4 δις ευρώ έρχονται το 2013 (αντί για 9,2 δις ευρώ που αρχικά προβλεπόταν). Ακόμη 4,2 δις ευρώ προσδιορίζονται για το 2014 και τα υπόλοιπα 529 εκατ ευρώ και 155 εκατ ευρώ την δεύτερη διετία καθώς και τα λεγόμενα μη προσδιορισμένα μέτρα-«μαξιλαράκι» του μεσοπρόθεσμου.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών θα είναι οριακό πρωτογενές πλεόνασμα το 2013 ύψους 748 εκατ. ευρώ (0,4% του ΑΕΠ), ενώ το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης (μαζί με τόκους) διαμορφώνεται στα 9,4 δισ. ευρώ το 2013. Τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να μειωθούν κατά 5,6% και οι πρωτογενείς δαπάνες να περισταλούν κατά 6,2%. Το σύνολο των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού, πλην χρεολυσίων, αναμένεται να μειωθεί κατά 9,8%.
Η ύφεση το 2012 εκτιμάται πλέον στο 6,5% του ΑΕΠ. Η πτώση στην ιδιωτική κατανάλωση είναι πολύ μεγαλύτερη (7,7% φέτος και 7% το 2013). Οι επενδύσεις αναμένεται και αυτές να συρρικνωθούν, το 2013 κατά 3,7%.
Το δημόσιο χρέος εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 189,1% του ΑΕΠ (346,2 δισ. ευρώ), έναντι προηγούμενης πρόβλεψης για 179,3%, από 175,6% εφέτος (340,6 δισ. ευρώ).Στο 184,9% του ΑΕΠ το 2016, πολύ μακριά από τον στόχο του 120% του ΑΕΠ που απαιτείται το 2020. Γίνεται πιο υψηλό από την καθίζηση του ΑΕΠ που το 2016 θα είναι στα 196,5 δις ευρώ έναντι 182,7 δις ευρώ το 2014 και 222,1 δις ευρώ το 2010 όταν η κρίση είχε ήδη αρχίσει.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ-ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ-ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ
Κατεδαφίσεως το ανάγνωσμα:
- Νέο σύστημα προσδιορισμού του κατώτατου μισθού από τον Απρίλιο του 2013 όπου τον κύριο και αποφασιστικό ρόλο θα έχει πλέον το κράτος, καταργώντας στην πράξη τις συλλογικές διαπραγματεύσεις.
- Νέο σύστημα υπολογισμού-«πετσοκόμματος» της αποζημίωσης σε περίπτωση καταγγελίας σύμβασης εργασίας.
- Η κατάργηση βασικών διαδικασιών προέγκρισης και κοινοποιήσεων στην Επιθεώρηση Εργασίας (ΣΕΠΕ)
- Πλήρης ελαστικοποίηση του χρόνου εργασίας στις επιχειρήσεις όλων των κλάδων, στη βάση κλαδικών ή επιχειρησιακών συμβάσεων.
- «Πετσόκομμα» των προνοιακών επιδομάτων με εργαλείο τα «προκρούστεια» εισοδηματικά κριτήρια.
- Προωθούνται συγχωνεύσεις/καταργήσεις περίπου 200 φορέων, ενώ επανεξετάζεται η «σκοπιμότητα» λειτουργίας άλλων 200 φορέων. Προγραμματίζεται να συγχωνευθούν οργανισμοί του δημόσιου τομέα και να τεθούν σε εκκαθάριση ανώνυμες εταιρείες, προκειμένου να κατεδαφιστεί πλήρως ο δημόσιος τομέας. Οι απολύσεις των υπηρετούντων υπαλλήλων θα είναι το επόμενο βήμα (όπως και αν τις ονομάσουν).
- Η περικοπή της δαπάνης των βιβλίων των μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς τα βιβλία θα χρεώνονται στους γονείς των μαθητών για το σχολικό έτος με υποχρέωση επιστροφής ή αλλιώς πληρωμής για όσα δεν επιστραφούν.
- «Εξορθολογισμός» λειτουργίας του ΕΟΠΥΥ, δηλαδή κατεδάφιση των παροχών υγείας. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται η «ένταξη του συνόλου των ασφαλιστικών ταμείων στον ΕΟΠΥΥ, η αναδιοργάνωση της λειτουργίας του, η βελτίωση της οικονομικής λειτουργίας του οργανισμού, η ανάπτυξη μηχανισμού είσπραξης νοσηλίων πολιτών της αλλοδαπής, η αναθεώρηση παροχών προς ασφαλισμένους και η ενίσχυση του ελεγκτικού ρόλου του οργανισμού».
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ
Κλιμακώνεται με πρωτοφανή αγριότητα η βαθιά ταξική φοροεπιδρομή σε βάρος της μεγάλης πλειοψηφίας του ελληνικού λαού, την ίδια στιγμή που συνεχίζουν να μένουν στο απυρόβλητο οι «έχοντες και κατέχοντες» και οι μεγαλοφοροφυγάδες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στο μεσοπρόθεσμο από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής το 2012 προβλέπεται η είσπραξη μόλις 50 εκ. ευρώ(!), όταν από την κατάργηση των φοροαπαλλαγών και από παρόμοιας βαρβαρότητας μέτρα θα εισπραχθούν το 2012 6,2 δις ευρώ(!).
Σχεδόν 4 δις νέους φόρους θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες το διάστημα 2013-2016, με τα πρόσθετα φορολογικά βάρη στο εισόδημα, στην κατανάλωση και στην ακίνητη περιουσία να εκτινάσσονται.
Ας δούμε όμως το σύνολο των φόρων που θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες και μετά ας εξετάσουμε πιο εξειδικευμένα τους νέους φόρους.
Ενδιαφέρον μεγάλο παρουσιάζει ο παρακάτω πίνακας που δείχνει πόσους φόρους πληρώνουν τα φυσικά πρόσωπα(πολίτες) και πόσους τα νομικά πρόσωπα (εταιρείες) σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού του 2013(τα ποσά σε εκ. ευρώ):


2011
2012
 2013
Φυσικά πρόσωπα
45.831
45.405
42.828
Νομικά πρόσωπα
2.760
1.645
1.479
Σύνολο τακτικών εσόδων(πλην απολήψεων απόΕΕ&λοιπών)
48.591
47.050
44.307

Παρατηρούμε λοιπόν ότι οι εταιρείες πληρώνουν «ψίχουλα», τα οποία ολοένα και μειώνονται, σε σχέση με τους πολίτες(μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες κτλ), οι οποίοι πληρώνουν σχεδόν το σύνολο των φόρων(άμεσους και έμμεσους). Η Ελλάδα λοιπόν αποδεικνύεται «μπανανία» των μεγάλων επιχειρήσεων, οι οποίες είναι οι μόνες που βλέπουν τη φορολογική τους επιβάρυνση συνεχώς να μειώνεται.
Πάμε τώρα να δούμε και τους καινούριους φόρους, αφού αποκτήσαμε μια εικόνα του συνόλου των φόρων και του ποιοι τους πληρώνουν.
Αναλυτικότερα, το 2013 μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθερους επαγγελματίες αλλά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα κληθούν να πληρώσουν νέους φόρους ύψους 1,782 δισ. ευρώ ενώ από το 2014 έως το 2016 θα πληρώσουν 2,1 δις ευρώ.
Ειδικότερα, το σχέδιο περιλαμβάνει μέτρα που υπολογίζεται ότι θα αποφέρουν το 2014 περίπου 1,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,127 δισ. ευρώ θα προέλθει από τις 43 ανατροπές που σχεδιάζονται στο ισχύον φορολογικό σύστημα, ο κύριος όγκος των οποίων θα αφορά στα εισοδήματα του 2013.
Επιπλέον, η ειδική εισφορά «αλληλεγγύης» θα καταβάλλεται μέχρι και το 2015 και οι περισσότερες φοροαπαλλαγές δεν καταργούνται αναδρομικά από το 2012 εκτός από τις φοροαπαλλαγές των παιδιών, ενώ πρέπει να υπογραμμιστεί ότι, αν και επιβάλλεται τέλος καπνιζόντων στους χώρους διασκέδασης και εστίασης, δεν μειώνεται ο ΦΠΑ από το 23% στο 13%, μέτρο για το οποίο έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση.
Όσον αφορά τη φοροεπιδρομή του 2013, που με βάση το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής θα κοστίσει στους φορολογούμενους 1,782 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει:
- «πετσόκομμα» φοροαπαλλαγών των λαϊκών στρωμάτων
- Μείωση των επιστροφών φόρου στους αγρότες λόγω της μείωση των συντελεστών από το 11% στο 6% (152 εκατ. ευρώ).
- Επίδραση στο φόρο εισοδήματος από την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης κατά 2 έτη (8 εκατ. ευρώ).
-Μείωση της επιδότησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης ντίζελ στους αγρότες (130 εκατ. ευρώ).
- Μειώσεις στα οικογενειακά επιδόματα (379 εκατ. ευρώ).
-Αλλαγή στη φορολόγηση πλοίων βάσει χωρητικότητας (80 εκατ. ευρώ).
- Εξίσωση στο πλαφόν των αποδοχών προς υπολογισμό ασφαλιστικών εισφορών (609 εκατ. ευρώ).
-Φορολόγηση των υπαρχόντων τυχερών παιγνίων του ΟΠΑΠ - 30% επί του κύκλου εργασιών (218 εκατ. ευρώ).
- Φορολόγηση των υπαρχόντων τυχερών παιγνίων του ΟΠΑΠ - 10% επί των κερδών των παικτών (171 εκατ. ευρώ).
-Τέλος καπνιζόντων για χώρους διασκέδασης και εστίασης (36 εκατ. ευρώ).
Για το 2014 προβλέπεται η επιβολή των εξής νέων φόρων:
- Φορολογική «μεταρρύθμιση».
Οι αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας υπολογίζεται ότι θα φέρουν στον προϋπολογισμό του 2014 πρόσθετα έσοδα 1,127 δισ. ευρώ.
- Μειώσεις στις εκπτώσεις φόρων για τα φυσικά πρόσωπα.
Πρόκειται για την επίπτωση στη συνολική φορολογική επιβάρυνση των νοικοκυριών από το ψαλίδισμα των φοροαπαλλαγών που θα ισχύσει από τα εισοδήματα του 2013, αλλά θα εμφανιστεί στο εκκαθαριστικό του φόρου εισοδήματος του 2014 (237 εκατ. ευρώ).
- Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στον καπνό.
Το 2014 έρχεται νέα αύξηση στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης των τσιγάρων, ενώ θα αυξηθεί και ο φόρος που επιβάλλεται στον καπνό για τα «στριφτά» τσιγάρα (187 εκατ. ευρώ).
- Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης που επιβάλλεται στο υγραέριο κίνησης (21 εκατ. ευρώ).
- Αύξηση του συντελεστή φορολογίας των τόκων καταθέσεων από το 10% στο 15% (237 εκατ. ευρώ).
- Επιβολή φόρου πολυτελείας.
Δεν έχει καθοριστεί ακόμη το είδος των προϊόντων και των υπηρεσιών που θα επιβληθεί ο φόρος πολυτελείας (68 εκατ. ευρώ).
- Αύξηση των παραβόλων για τις αγωγές που καταθέτουν οι πολίτες στα δικαστήρια (50 εκατ. ευρώ).
Νέο φορολογικό νομοσχέδιο
Κατάργηση των πληρωμών στις ΔΟΥ, αντικατάσταση των πληρωμών τοις μετρητοίς με επιταγές και τραπεζικά εμβάσματα, νέο σύστημα επιβολής προστίμων και προσαυξήσεων, κατάργηση φοροαπαλλαγών, φόρων υπέρ τρίτων, αύξηση της φορολογίας του καπνού, αλλά και επέκταση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων στις περιοχές όπου σήμερα δεν ισχύουν, θα περιλαμβάνει το «πακέτο» των φορολογικών αλλαγών (όπως έχει διαρρεύσει) που θα λάβουν τη μορφή σχεδίου νόμου έως το τέλος του Νοεμβρίου.
Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα βρεθούν αντιμέτωποι με το νέο ενιαίο τέλος που θα επιβάλλεται με ειδική κλίμακα σε όλα τα ακίνητα ίσως και από το πρώτο τ.μ.
Ειδικότερα, οι 20 σημαντικότερες αλλαγές που έρχονται στη φορολογία είναι οι εξής:
- Κατάργηση φοροαπαλλαγών βάσει κοινωνικά άδικων, «προκρούστειων» εισοδηματικών, κοινωνικών και δημογραφικών κριτηρίων.
-Θέσπιση νέου «αντικειμενικού» συστήματος είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών.
- Αύξηση της φορολόγησης του καπνού
- Νέο σύστημα χρηματικών προσαυξήσεων για μη καταβληθέντες φόρους, καθώς και θεσμοθέτηση νέου συστήματος επιβολής προστίμων και προσαυξήσεων
- Κατάργηση των πληρωμών στις ΔΟΥ.
-Αντικατάσταση των πληρωμών τοις μετρητοίς με επιταγές και τραπεζικά εμβάσματα.
- Συγκέντρωση της διαχείρισης των φορολογικών αρχείων που σχετίζονται με τους φορολογουμένους στον κατάλογο μεγαλοοφειλετών, στις 35 μεγαλύτερες εφορίες.
-Κατάρτιση του περιουσιολογίου
-Αντιμετώπιση, υποτίθεται, της τεχνητής μεταφοράς κερδών από τη χώρα μας σε κράτη με χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης (μέσω ενδοομιλικού δανεισμού κ.λπ.). Με τι προσωπικό όμως θα γίνει αυτό και με τι πληροφοριακά συστήματα;
- Αντικατάσταση του Εκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ) και του Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας ΦΜΑΠ από ενιαίο φόρο ακινήτων. Απλά το χαράτσι της ΔΕΗ θα αλλάξει ονομασία.
- Επανεξέταση/αύξηση του συντελεστή φόρου μεταβίβασης
-Επέκταση της εφαρμογής των αντικειμενικών αξιών και σε περιοχές που δεν υπάγονται στο σύστημα για δικαιότερη και πιο αποτελεσματική φορολόγηση.
- «Επαναξιολόγηση» των φόρων υπέρ τρίτων μέσω της κατάργησης των περισσοτέρων
- Κατάργηση του ΚΒΣ (πολλά χρόνια ακούμε αυτήν την εξαγγελία....)
- Διορισμός γενικού γραμματέα Εσόδων το Δεκέμβριο του 2012 και ολοκλήρωση της φορολογικής μεταρρύθμισης έως το τέλος Νοεμβρίου 2012.
- «Απλοποίηση» και αλλαγή του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος ώστε να επιβαρυνθούν περαιτέρω τα λαϊκά στρώματα
- Αντιμετώπιση, υποτίθεται, της φοροδιαφυγής (αυτό και αν το ακούμε χρόνια...)
διασκέδασης.
Προϋπολογισμός 2013
Τα έσοδα από την άμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν το 2013 σε 19.877 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας μείωση 4,6% έναντι των εκτιμήσεων πραγματοποιήσεων του 2012.
Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 7.890 εκατ. ευρώ σημειώνοντας σημαντική μείωση κατά 20,6%, λόγω της βαθιάς ύφεσης και της υποχώρησης των εισοδημάτων.
Η προβλεπόμενη μείωση των εσόδων από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 10,1% έναντι του 2012 εμφανίζεται σημαντικά χαμηλότερη συγκρινόμενη με την υποχώρηση κατά 40,4% η οποία καταγράφηκε το έτος 2012 έναντι του 2011.
Αντίθετα, αύξηση της τάξης του 11,2% έναντι του 2012 αναμένεται στα έσοδα από το φόρο εισοδήματος ειδικών κατηγοριών.
Τα έσοδα από λοιπούς άμεσους φόρους προβλέπονται μειωμένα κατά 19,1%.
Τα έσοδα από την έμμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν σε 24.430 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πτώση κατά 6,8% έναντι των αντίστοιχων εσόδων του 2012. Τα έσοδα από το ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν σε 13.717 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση κατά 9,1% έναντι του 2012. Τα έσοδα από λοιπούς φόρους συναλλαγών προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 651 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2,5%.
Τα έσοδα από φόρους κατανάλωσης αναμένεται να ανέλθουν σε 9.336 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας υστέρηση κατά 3,5% συγκριτικά με το 2012.
Από έμμεσους φόρους ΠΟΕ προβλέπονται μειωμένα έσοδα κατά 5,6% έναντι του 2012. Τα έσοδα από λοιπούς έμμεσους φόρους προβλέπεται να μειωθούν κατά 8,5% και να διαμορφωθούν σε 291 εκατ. ευρώ.
Τα μη φορολογικά έσοδα αναμένεται να σταθεροποιηθούν στα επίπεδα του 2012 και να διαμορφωθούν σε 2.402 εκατ. ευρώ.
Τα μη τακτικά έσοδα προβλέπεται να σημειώσουν αύξηση 28,7% έναντι του 2012 και να διαμορφωθούν σε 2.428 εκατ. ευρώ.
ΔΑΠΑΝΕΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης, από 49,3% του ΑΕΠ το 2012 μειώνονται σε 44,1% του ΑΕΠ το 2016, δηλαδή κατά 5,2% στο διάστημα 2012-2016, προσεγγίζοντας τριτοκοσμικά επίπεδα.
Από το σύνολο των μέτρων της περιόδου 2013-2014 το 71,9% αφορούν μέτρα δαπανών και το 28,1% μέτρα εσόδων. Από μισθούς κόβονται 1.497 εκατ ευρώ, από συντάξεις 5.475 εκατ ευρώ, από την υγειονομική περίθαλψη 1.113 εκατ ευρώ και από φόρους έρχονται 3.890 εκατ ευρώ.
ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Αρχικά υπολόγιζαν 50 δις ευρώ, μετά 36 δις ευρώ, μετά 16 δις ευρώ, προ ημερών προσχέδιο του μνημονίου έκανε λόγο για 11-12 δις ευρώ και τελικά ο λογαριασμός των εσόδων από αποκρατικοποιήσεις έως το 2016 είναι 9,5 δις ευρώ...
Πλέον η ολοκλήρωση του συνολικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων «αναμένεται να διαρκέσει και πέραν του 2020 προκειμένου να φθάσει το συνολικό ποσό των 50 δισ. ευρώ». Τα αναμενόμενα έσοδα για την περίοδο 2013-2016 θα είναι αθροιστικά, τουλάχιστον 2.586 εκατ. ευρώ για το 2013, 4.933 εκατ. ευρώ για το 2014, 6.074 εκατ. ευρώ για το 2015, και 9.515 εκατ. ευρώ για το 2016.
Πρώτο έρχεται το πωλητήριο σε δημόσιες επιχειρήσεις, παραχωρήσεις δικαιωμάτων στα παίγνια, υποδομές καθώς και τραπεζικές μετοχές που είτε έχει στην κατοχή του το Δημόσιο είτε θα αποκτηθούν κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Αυτά τα περιουσιακά στοιχεία έχουν εκτιμώμενη αξία 26 δισ. ευρώ. Σε αυτά προστίθεται 81.000 ακίνητα με εκτιμώμενη αξία 20-28 δισ. ευρώ.
Στο μεσοπρόθεσμο ανακοινώνεται συγκεκριμένο 4ετές χρονοδιάγραμμα «ξεπουλήματος» που ξεκινά από τον ΟΠΑΠ, τα λαχεία, το IBC (δεύτερη δόση - εξόφληση )τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
 
Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κόβεται ξανά και ξανά. Ξεκίνησε το 2010 στα 10,2 δις ευρώ. Τελικά, μετά από διψήφιες συνεχείς περικοπές διαμπορφώνεται φέτος και το 2013 στα 6.850 εκατ ευρώ και την επόμενη τριετία στο πολύ χαμηλό 6.700 εκατ ευρώ εκ των οποίων μόνο τα 700 εκατ ευρώ θα είναι αμιγώς εθνικά έργα (επιδοτήσεις επενδυτικού νόμου, μικρεές υποδομές, αποκατάσταση σεισμών πυρκαγιών και κοινωνικές δράσεις) και τα υπόλοιπα κοινοτικά κονδύλια.
ΔΕΚΟ-ΟΤΑ
 
Στενή παρακολούθηση και ποινές με παρακρατήσεις επιδοτήσεων και επιτροπεία επιβάλλεται από το 2013 σε ΔΕΚΟ ΟΤΑ και άλλα νομικά πρόσωπα του δημοσίου.
Στις ΔΕΚΟ σε περιπτώσεις σημαντικών αποκλίσεων θα αναλαμβάνονται δράσεις για την πιστή εφαρμογή του προϋπολογισμού. «Οι επιχορηγήσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό θα παρακρατούνται κατά το ποσό της απόκλισης και θα αποδεσμεύονται τον επόμενο μήνα εφόσον οι στόχοι έχουν επιτευχθεί. Στην περίπτωση που, σε ετήσια βάση, τα απολογιστικά στοιχεία δείχνουν ότι οι στόχοι του προϋπολογισμού έχουν επιτευχθεί, το ποσό της κρατικής επιχορήγησης που έχει παρακρατηθεί λόγω των μηνιαίων αποκλίσεων θα αποδεσμεύεται. Η ίδια διαδικασία θα εφαρμόζεται και για το ύψος των δανείων στα οποία το Κράτος συμμετάσχει ως εγγυητής».
Στους ΟΤΑ, «εφόσον κριθεί ότι ένας Δήμος ή Περιφέρεια δεν μπορεί να ανταποκριθεί στους όρους και προϋποθέσεις οικονομικής εξυγίανσης» τότε θα γίνει «προσφυγή στο πρόγραμμα εξυγίανσης» και αν δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα «θα υπάγεται υποχρεωτικά στο (αναθεωρημένο) πρόγραμμα οικονομικής εξυγίανσης, με μερική απώλεια της διαχειριστικής του αυτονομίας, που συνεπάγεται: α) περιορισμό των δαπανών μόνο σε υποχρεώσεις μισθοδοσίας και λοιπές απολύτως μη ανελαστικές δαπάνες, χρησιμοποιώντας προς τούτο, καθ' όλο ή κατά μέρος και την ΣΑΤΑ β) υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού, γ) αύξηση ιδίων εσόδων (τέλη, τοπικοί φόροι). Πλάνο Δράσης (αναφέρεται σε όλους τους οργανισμούς)».
Ανάλογα στα νομικά πρόσωπα του δημοσίου, «σε περιπτώσεις σημαντικών αποκλίσεων θα αναλαμβάνονται δράσεις για την πιστή εφαρμογή του προϋπολογισμού. Οι επιχορηγήσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό θα παρακρατούνται κατά το ποσό της απόκλισης και θα αποδεσμεύονται τον επόμενο μήνα εφόσον οι στόχοι έχουν επιτευχθεί».
Δημόσιος τομέας-μισθοί-συγχωνεύσεις-καταργήσεις-απολύσεις-εφεδρεία
Περίπου 1,5 δισ. ευρώ θα προέλθει από το «πετσόκομμα» των μισθών, στο οποίο περιλαμβάνονται η κατάργηση δώρων, περικοπές στα ειδικά μισθολόγια, ενιαίο μισθολόγιο στις ΔΕΚΟ και αναστολή των κινήτρων επίτευξης στόχων που προβλέπονταν κυρίως για εφοριακούς και τελωνειακούς.
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, το 2016 η μισθολογική δαπάνη του Δημοσίου θα υποχωρήσει στα 14,3 δισ. ευρώ. Το σχέδιο προβλέπει παράλληλα μείωση του προσωπικού κατά 80.905 άτομα έως το 2016, με την εφαρμογή του κανόνα της μιας πρόσληψης προς κάθε πέντε αποχωρήσεις, καθώς και με τη «νέου τύπου εφεδρεία» (σελ. 32 μεσοπρόθεσμου), δηλαδή με απολύσεις.
Επίσης, προωθούνται συγχωνεύσεις / καταργήσεις περίπου 200 φορέων, ενώ επανεξετάζεται η «σκοπιμότητα» λειτουργίας άλλων 200 φορέων. Προγραμματίζεται να συγχωνευθούν οργανισμοί του δημόσιου τομέα και να τεθούν σε εκκαθάριση ανώνυμες εταιρείες, προκειμένου να κατεδαφιστεί πλήρως ο δημόσιος τομέας. Οι απολύσεις των υπηρετούντων υπαλλήλων θα είναι το επόμενο βήμα (όπως και αν τις ονομάσουν, νέου τύπου εφεδρεία κτλ).
Ο παρακάτω πίνακας του μεσοπρόθεσμου δίνει μια εικόνα για το τι θα συμβεί στο δημόσιο τομέα (στενό και ευρύτερο), ως προς τους μισθούς και τις συγχωνεύσεις:
Τέλος, ο παρακάτω συγκεντρωτικός πίνακας μας δείχνει την εξέλιξη των προσλήψεων-«αποχωρήσεων στο δημόσιο τομέα:
ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ-ΔΩΡΑ-ΟΡΙΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ-ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ
Μεταξύ των μέτρων που περιέχει ο νέος προϋπολογισμός και το μεσοπρόθεσμο περιλαμβάνονται:
* Μείωση επιχορήγησης για άγονες γραμμές κατά 16 εκατ ευρώ από το 2013.
* Περικοπή Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων από 150 εκατ ευρώ το 2013 και το 2014.
* Κατάργηση δώρων στο Δημόσιο Τομέα το 2013 (431 εκατ ευρώ).
* Κατάργηση εξαιρέσεων ενιαίου μισθολογίου το 2013 (16 εκατ ευρώ).
* Εξορθολογισμός μισθολογικής δαπάνης των διευθυντών νοσοκομείων το 2013 (11 εκατ ευρώ).
* Πάγωμα προσλήψεων στο Υπ. Δημοσίας Τάξης (8 εκατ ευρώ σε 4ετία)
* Αναστολή του Κινήτρου Επίτευξης Στόχου (ΚΕΣ) και του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικού Στόχου (ΚΕΔΣ) στο Δημόσιο από το 2013 (292 εκατ ευρώ).
* Αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τη μείωση της μισθολογικής δαπάνης αναπληρωτών καθηγητών 74 εκατ ευρώ το 2013- 2014.
* Μείωση εκτάκτου προσωπικού σε ΑΕΙ/ΤΕΙ (13 εκατ ευρώ)
* Μείωση προσλήψεων Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού και Αθλητισμού (12 εκατ ευρώ).
* Μείωση του αριθμού των συμβασιούχων κατά 10% επιπλέον του βασικού σεναρίου (39 εκατ ευρώ)
* Νέου τύπου εργασιακή εφεδρεία / προσυνταξιοδότηση σταδιακά από το 2013 αλλά κυρίως το 2015 (167 εκατ ευρώ).
* Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης κατά 2 έτη από το 2013 (1,02 δις ευρώ).
* Μείωση των παροχών εφάπαξ του 2013 και 2014 (247 εκατ ευρώ)
* Κλιμακωτή μείωση των συντάξεων στο υπερβαίνον τα €1000 ποσό του συνολικού εισοδήματος από συντάξεις το 2013 ( 1.158 εκατ ευρώ).
* Μείωση συντάξεων ένστολων.
* Κατάργηση δώρων στις κύριες/επικουρικές συντάξεις εκτός ΟΓΑ
* Κατάργηση δώρων στις κύριες συντάξεις ΟΓΑ
* Περικοπές σε προνοιακά Επιδόματα
* Ψίχουλα δίδονται για εισαγωγή προγράμματος αρωγής μακροχρονίως ανέργων (35 εκατ. ευρώ το 2014 μόνο), για νέα προγράμματα του Οργανισμού Εργατικής Εστίας (25 εκατ ευρώ το 2013) και μία πιλοτική εφαρμογή προγράμματος ελαχίστου εγγυημένου εισοδήματος (20 εκατ ευρώ το 2014). Η υποκρισία και η μνημονιακή απάτη στο μεγαλείο της.
* Η αυξημένη συνεισφορά ασφαλισμένων θα εφαρμοσθεί από το 2014 στα 155 εκατ ευρώ.
* Οι μειώσεις στα οικογενειακά επιδόματα θα εφαρμοσθεί το 2013 ( 379 εκατ ευρώ).
* Η αύξηση ειδικού φόρου κατανάλωσης στον καπνό το 2014 (187 εκατ ευρώ).
* Η «εξομάλυνση» του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το υγραέριο και το πετρέλαιο θα έρθει το 2014 ( 21 εκατ ευρώ).
Κλείνοντας, θα πρέπει να τονίσουμε ότι ο προϋπολογισμός του 2013, καθώς και το επικαιροποιημένο μεσοπρόθεσμο κορυφώνουν την άγρια ταξική επίθεση ενάντια στον κόσμο της εργασίας και αναδιανέμουν τον πλούτο υπέρ των πολύ λίγων με τρόπο πρωτοφανή. Πρέπει να έχουμε όμως υπόψη μας ότι δεν πρόκειται να είναι τα τελευταία μέτρα, διότι οι στόχοι, όπως έχουν τεθεί, είναι πρακτικά ανέφικτοι. Έτσι ο φαύλος κύκλος λιτότητας και νέων μέτρων θα συνεχιστεί. Μέχρι βέβαια την ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.