Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

ΦΟΡΟΕΠΙΔΡΟΜΗ ΠΟΛΥΝ/ΔΙΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2013

ΑΓΡΙΑ ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΑ ΛΑΪΚΑ ΣΤΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΣΥΛΙΑ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΟΦΟΡΟΦΥΓΑΔΕΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Του Γ.ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ*
Με το πολυνομοσχέδιο και τον προϋπολογισμό του 2013κορυφώνεται η άγρια, βαθιά ταξική φοροεπιδρομή σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων, την ίδια στιγμή που συνεχίζεται το προκλητικό καθεστώςασυλίας των μεγαλοφοροφυγάδων και της μείωσης της φορολογικής επιβάρυνσης των μεγάλων επιχειρήσεων.


Ενδιαφέρον μεγάλο παρουσιάζει ο παρακάτω πίνακας, που τον αντλήσαμε από τον προϋπολογισμό του 2013, ο οποίος δείχνει πόσους συνολικά φόρους πληρώνουν τα φυσικά πρόσωπα(πολίτες) και πόσους τα νομικά πρόσωπα (εταιρείες) σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού του 2013(τα ποσά σε εκ. ευρώ):


2011
2012
2013
Φυσικά πρόσωπα
45.831
45.405
42.828
Νομικά πρόσωπα
2.760
1.645
1.479
Σύνολο τακτικών εσόδων(πλην απολήψεων απόΕΕ&λοιπών)
48.591
47.050
44.307

Παρατηρούμε λοιπόν ότι οι εταιρείες πληρώνουν «ψίχουλα», τα οποία ολοένα και μειώνονται, σε σχέση με τους πολίτες(μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες κτλ), οι οποίοι πληρώνουν σχεδόν το σύνολο των φόρων(άμεσους και έμμεσους). Η Ελλάδα λοιπόν αποδεικνύεται «μπανανία» των μεγάλων επιχειρήσεων, οι οποίες είναι οι μόνες που βλέπουν τη φορολογική τους επιβάρυνση συνεχώς να μειώνεται.
Ας δούμε όμως αναλυτικότερα τι προβλέπουν το πολυνομοσχέδιο και ο προϋπολογισμός στο σκέλος των φόρων και της φορολογικής διοίκησης:
Σχεδόν 4 δις νέους φόρους (που προστίθενται στους παλιούς) θα κληθούν να πληρώσουν οι πολίτες το διάστημα 2013-2016, με τα πρόσθετα φορολογικά βάρη στο εισόδημα, στην κατανάλωση και στην ακίνητη περιουσία να εκτινάσσονται. Ειδικότερα, το 2013 μισθωτοί, συνταξιούχοι, ελεύθεροι επαγγελματίες αλλά και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα κληθούν να πληρώσουν νέους φόρους ύψους 1,782 δισ. ευρώ. Τα φορολογικά έσοδα αναμένεται να μειωθούν κατά 5,6% το 2013 σε σχέση με το 2012, πρόβλεψη βέβαια εκτός πραγματικότητας, μιας και η ύφεση θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το 4,5%.
Ας δούμε τώρα με ποιους τρόπους θα βρεθούν τα 4 δις ευρώ:
- «πετσόκομμα» φοροαπαλλαγών των λαϊκών στρωμάτων (αφορολόγητο παιδιών, έκπτωση φόρου για ενοίκια, τόκους δανείων, φροντιστήρια κτλ)
- φόροι στην ακίνητη περιουσία
- αλλαγή φορολογικής κλίμακας (π.χ κατάργηση αφορολόγητου, μείωση κλιμακίων) ώστε να επιβαρυνθούν τα φτωχά και μεσαία στρώματα
- Μείωση των επιστροφών φόρου στους αγρότες λόγω της μείωση των συντελεστών από το 11% στο 6% (152 εκατ. ευρώ).
-Μείωση της επιδότησης του ειδικού φόρου κατανάλωσης ντίζελ στους αγρότες (130 εκατ. ευρώ).
-Αλλαγή-κοροϊδία στη φορολόγηση πλοίων βάσει χωρητικότητας (μόνο 80 εκατ. ευρώ).
-Φορολόγηση των υπαρχόντων τυχερών παιγνίων του ΟΠΑΠ - 30% επί του κύκλου εργασιών (218 εκατ. ευρώ).
- Φορολόγηση των υπαρχόντων τυχερών παιγνίων του ΟΠΑΠ - 10% επί των κερδών των παικτών (171 εκατ. ευρώ).
-Τέλος καπνιζόντων για χώρους διασκέδασης και εστίασης (36 εκατ. ευρώ).

-          Εκτινάσσονται οι φόροι σε πετρέλαιο θέρμανσης, αγροτικό πετρέλαιο, υγραέριο κίνησης και τσιγάρα. Αναλυτικότερα:
-          Εξίσωση φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης

- Αυξάνεται κατακόρυφα ο συντελεστής ΕΦΚ, του πετρελαίου εσωτερικής καύσης (DIESEL) κινητήρων που χρησιμοποιείται αποκλειστικά στη γεωργία από 21 ευρώ ανά χιλιόλιτρο σε 66 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. 


- Αυξάνεται στα 330 ευρώ τα 1.000 χιλιόγραμμα ο φόρος στο υγραέριο κίνησης. 

- Αυξάνεται η φορολογία στα τσιγάρα. Καθορίζονται οι συντελεστές φορολόγησης των τσιγάρων και προβλέπεται πάγιος φόρος ίσος με 80 ευρώ ανά φορολογική μονάδα (1.000 τεμάχια) τσιγάρων και αναλογικός φόρος ο οποίος ορίζεται στο 20% επί της λιανικής τιμής πώλησης των τσιγάρων. 

Επίσης ορίζεται ότι το ελάχιστο ποσό του ειδικού φόρου κατανάλωσης ανέρχεται στα 115 ευρώ ανά φορολογική μονάδα. Αυξάνει και ο φόρος στα στριφτά.
Σε ότι αφορά τώρα στη φορολογική διοίκηση και στη φορολογική νομοθεσία:
- Επικοινωνιακή «κατάργηση» του κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, ο οποίος αντικαθίσταται με τον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών. Αλλάζει, επί της ουσίας, το όνομα του Κώδικα.
Ο Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών επιφέρει βέβαια κάποιες αλλαγές στον τρόπο τήρησης των βιβλίων για τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες, στην έκδοση των φορολογικών στοιχείων με την καθιέρωση «ηλεκτρονικών τιμολογίων» ενώ καταργείται η υποχρέωση τήρησης ορισμένων πρόσθετων βιβλίων. Επί της ουσίας όμως πρόκειται για πρόχειρη και επικοινωνιακή κίνηση που καθόλου δεν θα μειώσει τη γραφειοκρατία και που φυσικά δεν θα οδηγήσει στην περίφημη «απλοποίηση του φορολογικού συστήματος».
-          Τοποθετείται Γενικός Γραμματέας Δημοσίων εσόδων με πενταετή θητεία και υπερεξουσίες. Στον νέο Γενικό Γραμματέα θα μεταβιβασθούν σταδιακά αρμοδιότητες του υπουργού Οικονομικών, ή του αρμόδιου υφυπουργού Οικονομικών, που συνδέονται με την άσκηση της φορολογικής διοίκησης. 
Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων θα επιλέγεται και θα διορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο, μετά από εισήγηση του υπουργού Οικονομικών, και έχει πενταετή θητεία. Ο Γενικός Γραμματέας θα λαμβάνει και bonus. Απαράδεκτο!
-          Προβλέπεται ειδική, απαράδεκτη διαδικασία τοποθέτησης και λήξης της θητείας των προϊσταμένων του φορολογικού μηχανισμού, στα πλαίσια της οποίας τα πάντα θα καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Πλέον η υπουργική απόφαση τοποθέτησης προϊσταμένων θα καθορίζει και τους «ποιοτικούς» και ποσοτικούς στόχους για κάθε οργανική μονάδα ανά τρίμηνο, ενώ επίσης η επίτευξη των τεθέντων ποιοτικών και ποσοτικών στόχων θα ελέγχεται ανά τρίμηνο.
Η ετήσια θητεία των προϊσταμένων οργανικών μονάδων μπορεί να ανανεώνεται μέχρι δύο φορές – κατά συνέπεια, η θητεία τους δεν μπορεί να υπερβαίνει την τριετία.
-          Επίσης προβλέπεται η επιτάχυνση της απαράδεκτης διαδικασίας επιλογής των ελεγκτών από την Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής Προσωπικού κατόπιν συνέντευξης (!!!!) Η αναξιοκρατία στο μεγαλείο της.

-          Ακόμα, με τις διατάξεις του νομοσχεδίου παρατείνεται ο χρόνος παραγραφής για την πραγματοποίηση ελέγχων και την κοινοποίηση των οικείων πράξεων της φορολογικής αρχής σε πάσης φύσεως εκκρεμείς υποθέσεις, νομικών και φυσικών προσώπων. για όλες τις φορολογίες. Η παράταση αυτή είναι αναγκαία λόγω της μνημονιακής διάλυσης του φορολογικού μηχανισμού, ο οποίος λόγω της δραματικής υποστελέχωσης και της ανικανότητας των «ημέτερων» διευθυντών δεν πραγματοποιεί τους ελέγχους που θα έπρεπε να πραγματοποιεί.

-          Επίσης, θεσπίζεται διαδικασία για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας ΙΧ με ταυτόχρονη κατάργηση του σχετικού σήματος και με αφαίρεση πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας του ΙΧ όταν δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη,

-          Επιβάλλεται «άνοιγμα» του επαγγέλματος του ορκωτού εκτιμητή.

-          Διαλύεται ο δημόσιος φορολογικός μηχανισμός/Καταργούνται πάρα πολλές εφορίες, γεγονός που αποτελεί τόσο πλήγμα για τις τοπικές κοινωνίες, όσο και σημαντικό βήμα προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση των φορολογικών αντικειμένων
Κλείνοντας, οφείλουμε να τονίσουμε ότι με τα απαράδεκτα και κοινωνικά βάρβαρα αυτά φορομέτρα γίνεται ακόμα πιο άδικο το φορολογικό σύστημα και αναδιανέμεται ο πλούτος σε βάρος των πολλών. Απέναντι σε αυτή τη βαρβαρότητα δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την ανατροπή. Την προοδευτική ανατροπή!


* Ο Γιώργος Κουτσούκος είναι οικονομολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.